Průběh renovace
Na této stránce bych rád zveřejnil postup celkové renovace motocyklu, v podání naší společnosti. Tento příspěvek věnuji zejména lidem, kteří si chtějí nechat motocykl zrenovovat a neví, co to obnáší. S trochou nadsázky se dá říci, že dochází k opětovné "výrobě" motocyklu.
Předání motocyklu, dohodnutí podmínek
Tento krok následuje po předběžné e-mailové či telefonické domluvě se zákaznikem (zadavatelem/majitelem). Následuje osobní prohlídka motocyklu, ujasnění přání zákazníka, na základě těchto informací se dá již stanovit velmi reálně cena renovace. Pokud obě strany souhlasí, následuje podpis smlouvy o renovaci, případně předání zálohy, naložení motocyklu a odvoz do renovační dílny.
Dokumentace předrenovačního stavu
Demontáž
Následuje kompletní demontáž motocyklu na jednotlivé montážní celky, jako je např. rám, nádrž, motor, kola atd.
Detailní demontáž
V tomto kroku se demontují jednotlivé montážní celky na nejmenší možné součástky, kvůli jejich prohlídce (stanovení opotřebení součásti) pro případnou výměnu či opravu a ošetření-lakování, galvanické pokovení apod. V této fázi je často nutné kontaktovat zadavatele/majitele kvůli konzultaci o dalším postupu u poškozených nebo chybějících dílů -předložení možností s cenovou kalkulací.
Motor
Popisu renovace motoru se budu věnovat na samostatné stránce zde.
Renovace jednotlivých součástí
Zde se vlastně dostáváme konečně k samotné renovaci. Již v průběhu předchozích kroků jsme si dokázali udělat představu, co je poškozené, nekompletní, nepůvodní. Díly, které jsou vadné, schází nebo nejsou původní se koupí nové, pokud se vyrábějí, shání se na burzách či v inzerci nebo se vyrábějí-vlastními silami nebo ve specializovaných firmách. Každý díl se musí zkontrolovat a ošetřit, případně opravit, tzn. že každá součástka člověku projde několikrát rukami.
- lakované díly
Lakované díly prochází tryskáním k odstranění původního nástřiku/nátěru, dále prochází případnou opravou-vyrovnání, případné vyvaření a cínování, dále nástřikem základovými barvami a kitováním a následným nástřikem vrchním lakem a případným ručním linkováním.
- pokovené díly
Jedná se zejména o díly opatřené zinkochromátem nebo chromem, může se vyskytovat i niklování, černění (brinýrování), eloxování atd.
Chromované díly se předávají specializovaným společnostem, které zabezpečí vše potřebné.
Prvním krokem je chemické odstranění staré vrstvy chromu a následná případná oprava (vyklepání, vaření, vytažení apod.), leštění a pokovení novou vrstvou ve složení nikl-chrom nebo měď-nikl-chrom.
Výfuky se v drtivé většině osazují nové, pokovení starých nepřineslo uspokojivé výsledky.
Pozinkované díly se odmastí a mechanicky vyčistí, projdou případnou opravou a nechají se galvanicky pokovit-většinou zinkochromátem, ale může následovat i niklování nebo brinýrování.
- spojovací materiál
Tyto součástky jsou speciálním příkladem galvanicky pokovených součástí. Při renovaci hodnotnějších motocyklů se zachovává původní spojovací materiál a případné chybějící kusy se vyrábějí zakázkově (běžně jsou nesehnatelné) a následně se pokovují - zinkochromát, nikl, brinýrování. U novějších motocyklů je možnost použít běžně dostupný spojovací materiál.
- součástky z hliníkových slitin
Tyto součásti prochází omytím, případným vyrovnáním či vyvařením a čištěním nebo leštěním dle původní specifikace. Jedná se např. o středy kol, štíty brzd, hlavu motoru, víka motoru, různé knoflíky a madla, zátky.
- kola a brzdy
Středy jsou buď z leštěného (ne do vysokého lesku) hliníku nebo jsou ocelové-lakované nebo chromované. Brzdové bubny prochází stočením činných ploch. Narazí se nová ložiska. Dále dochází k výpletu kol a centrování-ráfek může být hliník, chrom, lakovaný, výplet zinek, nikl, chrom, lak. Brzdové štíty jsou osazeny repasovanými brzdovými čelistmi, ošetřenými díly.
- rám, vidlice
Na rámu jsou provedeny případné opravy, lakování, výměna ložiska řízení.
Přední, zadní vidlice, tlumiče - vyčištění, ošetření (lak, zinek, chrom), oprava.Výměna pouzder, čepu kývačky, těsnění, případně dalších potřebných dílů, nalití oleje.
- sedlo
Opět se jedná o demontáž, opravu a otryskání sedlového plechu či rámu, dle konstrukce sedla, opravě či výrobě jednotlivých částí a odeslání k sedlářské firmě, která obstará vše ostatní (výplň, potah, příp. další dle typu).
- pryžové díly
Pryžové díly se většinou dají koupit nově vyrobené. Výjimečně se dají vyčistit i původní, pokud jsou v dobrém stavu. To samé platí i o pneumatikách, duše se ovšem vždy osazují nové.
- další díly
Sem patří např. rychloměr, houkačka, palivový kohout, přední svítilna, zadní svítilna, případně další dle typu a výbavy motocyklu.
Opět jde o čištění, ošetření, oprava či výměna součástí a následná montáž.
Finální montáž
V tomto kroku dochází k opětovné montáži všech předem smontovaných celků v jeden motocykl. Při tomto kroku je tažena i nová elektroinstalace a bowdeny - ty mohou být dle provedení motocyklu a dohody se zadavatelem potaženy plastem nebo textilním opředením, stejně jako kabely.
Zkouška, seřízení, zajíždění
Tato část je dost náročná a obsahuje zajetí motocyklu (cca 100 km), kdy se projeví ty největší "mouchy", které odstraní renovační firma a nemusí se s nimi trápit majitel motocyklu. Je to ovšem záležitost někdy časově náročná, proto je možné se se zadavatelem domluvit na vypuštění této části a tím i zlevnění celé renovace. Pak je provedeno jen základní seřízení.
Sem je možné zařadit i vyřízení formalit, jako je provedení technické kontroly, provedení testování motocyklu pro zapsání do registru historických vozidel ("veteránské doklady") nebo testování vozidla na původnost - sleva 1/12 na zákoném pojištění, příp. další.
Předání motocyklu
Dle dohody je motocykl předán v sídle renovační společnosti nebo může být po dohodě dovezen na zadavatelem určenou adresu.
Samozřejmostí je obhlídka a zkušební jízda provedená zadavatelem. Pokud je zadavatel/majitel spokojen, dojde k podpisu předávacího protokolu, předání příslušné peněžní sumy a dokladů náležejících k motocyklu.
Toto je jen ilustrační příklad, samozřejmě vše může být upraveno dle možností, přání zadavatele a povahy renovace.