Renovace motorů
Na této stránce bych rád popsal průběh renovace/repase motocyklových motorů.
Většina motorů se repasuje v rámci celkových renovací, ale je možno renovovat jen samotný motor či jeho jednotlivé součásti nebo montážní skupiny.
V rámci motocyklových motorů a zvláště těch poválečných je slovo "motor" opravdu zavádějícím výrazem. Již před 2.sv. válkou se začala prosazovat konstrukce motoru v tzv monobloku, kdy motor, primární převod, spojka a převodovka tvoří jeden montážní celek i se zdrojovou a zapalovací soustavou. Při renovaci/repasi motoru tedy většinou řešíme i primární převod, spojku, převodovku, dynamo/alternátor/setrvačníkovou magnetku a karburátor.
Rozebrání motoru
Zde uvedu postup u motoru monoblokové konstrukce výrobce JAWA (Pérák/Kývačka/Panelka).
Prvním úkonem je většinou hrubé očištění motoru od nečistot (předpokládáme, že motor je již vymontován z rámu motocyklu nebo je dovezen majitelem) a vypuštěním zbytků oleje. Postupně se demontují veškeré součásti. V této chvíli je již možné stanovit celkové opotřebení, příp. poškození motoru.
Posouzení stavu
po kompletním rozebráním motoru a převodovky dochází k dokonalému omytí jednotlivých součástí a obhlídce stavu. Jednotlivé díly jsou na základě důkladné prohlídky případně proměření ponechány, repasovány, opraveny nebo vyměněny za nové nebo nově vyrobené. Veškěrý sojovací materiál je ošetřen nebo vyměněn za nový nebo nově vyrobený. Provádí se leštění hliníkových součástí (zejména víka), na přání je možnost zajistit chemické leštění. Válce jsou pískovány, nastříkány tepluodolnou barvou a příp dochází k výbrusu a dodání kompletní nové pístní sady. Klikový hřídel, pokud je potřeba jsou vyměněny díly (čepy, ojniční ložisko, pouzdro pístního čepu nebo ložisko) je provedeno zúhlování ojnice a celkové vyvážení hřídele. Je vyměněn primární řetěz. Příp. jsou renovovány páky (chromování, výměna návleček apod.).
Smontování
při smontování dochází k nalisování nových ložisek (ZKL/ZVL, na přání SKF), příp. nových pouzder předlohy, dále se provede vymezení převodovky, montáž klikového hřídele a celkové sestavení polomotoru s nasazením gufer. Provede se kontrola řazení, provede se sestavení primárního převodu se spojkou, nasazení válců (u kterých je provedenou zabroušení hran kanálů), hlav, nasazení spojkového víka. Veškerá těsnění, manžety, pojistné kroužky a pojistné podložky se osazují nové. Tímto je motor s převodovkou hotov.
Na přání je možné motor vyzkoušet na zkušební stolici.
Další díly
sem budou patřit zejména karburátory a soustavy proudu a zapalování.
U karburátorů dochází k rozebrání, detailnímu vyčištění (v několika lázních a ultrazvukem). Opět dochází k nahrazení vadných nebo opotřebených součástí novými nebo nově vyrobenými, provádí se povrchová úprava součástí, osazuje se veškeré nové těsnění.
u zdrojových a zapalovacích soustav dochází zejména k omytí, proměření funkčnosti. Doporučena je i výměna mechanického regulátoru napětí za elektrionický (AEV). U zaplování je provedena výměna přerušovače a kondenzátoru a seřízení předstihu. V případě nutnosti je možné provést veškeré opravy a seřízení.
Na přání je možné provést montáž zdrojové a zapalovací soustavy VAPE.